13/7: Lieslåtterkurs i Boden

Foto: Länsstyrelsen Norrbotten

Sköter du ängsmarker med lie i dag eller vill du helt enkelt lära dig hur man gör? Då är detta kurstillfälle något för dig! Det finns inga förkunskapskrav och du behöver inte vara stark eller ha god kondition för att slå med lie.

Konsten att slå med lie och hålla den vass

Under kurstillfället får du:

• Bekanta dig med liens olika delar, ställa in utrustningen efter din kropp och använda den på ett ergonomiskt sätt.
  • Lära dig underhålla liens egg genom bryning och skapa en grundskärpa genom så kallad ”knackning”.
  • Grundläggande ängskunskap och kännedom om de förutsättningar vi behöver skapa för att ängar ska bli, eller förbli, artrika.
  • Fika och lättare lunch, ingår i kursen.
  • Efter kursen finns möjlighet att handla orv, lieblad, brynen och annan utrustning.

Plats: Bodens brukshundsklubb, Gammelbyvägen 79, Boden
Tid: Start kl: 09.00
Kostnad: kursen är kostnadsfri
Sista anmälningsdag:10 juli 2024
Frågor: Kontakta ansvarig vid Länsstyrelsen i Norrbottens län
Arrangörer: Länsstyrelsen i Norrbottens län, landsbygdsenheten i samarbete med Naturskyddsföreningen Boden
Utrustning: Full utrustning finns till att låna för samtliga deltagare, men ta gärna med ny och gammal lieutrustning till kursen för bedömning.
Kursledare: Jenny Nilsson, Pantersnigeln Äng & Trädgård. Jenny är utbildad av lielärare i Sverige, Tyskland och Österrike och arbetar med att hålla liekurser och ängsutbildningar i hela landet, både till privatpersoner och yrkesfolk inom de gröna näringarna.

Länsstyrelsen arrangerar ytterligare fem tillfällen under sommaren 2024

Arvidsjaur, 12 juli

Avan-Luleå, 14 juli

Siknäs, 16 juli

Rosfors, 17 juli

Ett rikt odlingslandskap

Kursen genomförs som en del av projektet Ett rikt odlingslandskap och finansieras av EU.