Skogskurser i Norrbotten 2022: Inventera mera gammelskog

Vill du vara med och bevara Norrbottens skogar, eller är du sugen på trevliga och lärorika skogsutflykter som kommer att få dig att se vår norrbottniska natur på ett nytt sätt?

Välkommen att delta på en av våra skogskurser i år. Vi erbjuder helgkurser ute i skogen på fem olika orter i Norrbotten:

Pajala 2-3 juli – kursledare: Helena Björnström

Kiruna 27-28 augusti – kursledare: Per-Erik Mukka

Arjeplog 3-4 september – kursledare: Sebastian Kirppu

Boden 3-4 september – kursledare: Amanda Tas

Jokkmokk 10-11 september – kursledare: Amanda Tas

Våra kursledare är kunniga inom skogsekologi och har många års erfarenhet av naturvärdesinventeringar.

Under kurserna får du lära dig känna igen en gammelskog och veta mer om vilka växter, svampar och djur som lever där. Du lär dig mer om skogens ekologi och varför våra skogar är så viktiga för biologisk mångfald och klimat.

Kurserna genomförs med hjälp av finansiering från Naturskyddsföreningen och Skydda Skogen i samarbete med Fältbiologerna Norrbotten och Studiefrämjandet. Du behöver inte ha några förkunskaper eller vara medlem i Naturskyddsföreningen eller Skydda Skogen. Att delta i kurserna är kostnadsfritt. Föranmälan krävs och antalet platser är begränsat.

Välkommen att upptäcka och inventera mera gammelskog i Norrbotten!

Anmäl dig här: https://docs.google.com/forms/d/1S6_Xdjt9mnNAv3ZjCfDvFrn8CWagcQlw7znTZsD6njA/edit?usp=sharing

PS. Håll även utkik efter teoriträffar och exkursioner i Haparanda, Kalix, Piteå och Luleå i augusti-september tillsammans med erfarna kursledaren och naturvärdesinventeraren Marie Karlsson. Mer info finns här.