Granskning av Bodens kommuns fördjupade översiktsplan

Naturskyddsföreningen i Boden har lämnat in skriftliga synpunkter i den pågående granskningen av fördjupad översiktsplan för Fagernäs, Erikslund och Norra Svartbyn. Vi hade också ett möte med Bodens kommun 2024-01-08 där vi framförde våra åsikter. Baserat på vår lokalkännedom om området samt de skogsinventeringar som föreningen genomförde under hösten 2023 har vi bland annat begärt att vissa områden undantas från exploatering, gett förslag gällande skötsel av kvarvarande naturområden, lyft fram positiva delar av planförslaget samt gett synpunkter på fortsatta åtgärder. Nu ska kommunen revidera planen för att sedan godkänna den, preliminärt under våren/sommaren 2024. Vi kommer att fortsätta följa processen.